این روزها احتمالا نقدهایی به هیئتها شنیدهاید یا نوشتههایی درباره لزوم عزاداری زنانه خواندهاید. با اینکه به لزوم تغییر و ایجاد هیئت زنانه باور دارم ولی میخواهم راجع به گامهای کوچکتر و آسانتری که میشود برداشت حرف بزنم:
«تغییراتی کوچک در شکل هیئت»
🔹واقعیت این است که اکثر هیئتها و به طور کل اکثر اماکن مذهبی طوری طراحی میشوند که به نفع مردان و به ضرر زنان باشند! بعضی اوقات این موضوع به معماری ساختمان برمیگردد که امکان تغییر آن وجود ندارد یا هزینهبردار و زمانبر است. مثلا مسجدهای قدیمیکه ورودی زنان، دری کوچکتر دارد که به طور معمول پشت یا کنار مسجد است. ولی گاهی ساختمان نیازی به تغییر ندارد بلکه چیدمان طوری است که به ضرر زنان است. برای مثال زمینی که با پرده به دو قسمت تقسیم شده و قسمت اعظم آن برای مردان است. این شاید در گذشته به دلیل حضور کمرنگ زنان در اجتماع قابل دفاع بود ولی در جامعه امروز عقلانی به نظر نمیرسد.
🔹 امسال به مسجدی قدیمیرفتم که قسمت زنانه یک چهارم یا حتی کمتر بود. درحالی که صف زنان تا انتها پر شدهبود و امکان عبور و مرور را سخت کردهبود و چه بسا زنانی که در رکعتهای میانی به نماز میرسیدند امکان ورود پیدا نمیکردند، صف مردان تا نیمه هم نیامده بود! یا مسجد محل خودمان که اخیرا آنجا بودم زنان به طبقه سوم هم رسیدهبودند و به دلیل آماده نبودن آن طبقه که احتمال پر شدنش نمیرفت وسایل سرمایشی را راه نینداخته بودند و زنان از شدت گرما منتظر بودند زودتر نماز تمام شود و بروند درحالیکه همکف قسمت مردانه هنوز پر نشده بود! حتی بعضی مسجدها که چند طبقه هستند این را هم رعایت نمیکنند. یعنی طبقه اول کامل در اختیار مردان است و زنان ( که اتفاقا تعداد زیادی از آنها مسن هستند که پادرد و کمردرد دارند) باید با پله به طبقه دوم یا حتی سوم بروند.
🔹اگر هیئتهای بزرگ و جدید را کنار بگذاریم اکثر هیئتها هم همین مشکلات را دارند. ما چندین سال هیئتی میرفتیم که قسمت زنانهاش در کوچه بود! و فقط دور تا دورش را پارچه مشکی کشیدهبودند. سالهای قبل چندین بار حسینیهای رفتیم که طبقات بالا برای زنان بود و طبقات پایین برای مردان. در هنگام بازگشت به خاطر زیادی جمعیت زنان مدتها در صف آسانسور آن هم در راهروها و پاگردهای کوچک که گنجایش این جمعیت را نداشت ایستاده بودند و بینشان زنان مسن و بچههایی بودند که بیتابی میکردند و بقیه افراد که بچه یا عذری نداشتند ترجیح میدادند از این همه پله پایین بیایند ولی منتظر آسانسور نمانند. در حالی که مردان در طبقه همکف یا اول این مشکل را نداشتند. گویا یک قاعده کلی وجود دارد که قسمت دورتر و نامناسبتر هیئت برای زنان باشد!
🔹 امسال به طور کاملا اتفاقی دو هیئت در دو مکان کاملا متفاوت را تجربه کردم. هیئت محمود کریمیو هیئت امامزاده معصوم. هیئت محمود کریمیانصافا از نظر بزرگی فضا و تمیزی خیلی خوب بود، ولی همانجا هم قسمت زنانه دورتر از مردانه بود. علاوه بر آن برای سرویس بهداشتی هم دوباره باید مسافتی را طی میکردی، که با توجه به پادگان بودنش طبیعی بود ولی آنجا هم این سوال برایم پیش آمد که برای فضاسازی پادگان از انواع و اقسام وسایل استفاده شده ولی چهارتا جا لباسی در سرویس بهداشتی وجود ندارد؟ درحالی که جزو واجبات سرویس بهداشتی زنانه، جالباسی است؛ ضمن اینکه زنان چادری که مخاطب اصلی هیئتها هستند غیر از کیف، چادرشان را هم باید جایی آویزان کنند.
🔹ولی هیئت امام زاده معصوم جدا از اینکه از نظر امکانات و بهداشتی ضعیف بود یک کار عجیب هم کردهبود. در ظهر عاشورا حیاط را با سقفی از پارچهای نازک پوشاندهبود و پنکه هم گذاشتهبود، امکان ورود به ساختمان ضریح مقدس وجود نداشت. چند نفر جلوی درها ایستادهبودند تا کسی وارد نشود. اگر اعتراض میکردی میگفتند « خواست تولیت این است» جمعیت زنان زیر هرم گرمای چهل درجه نشستهبودند، برخی روسریهایشان را باز کردهبودند و با هرچه دستشان بود خودشان را باد میزدند و همینطور عرق میریختند. بچههای کوچک صورتشان سرخ بود، یکی از زنها خون دماغ شده بود... درحالی که به برنامهریزی دقیق و خردمندانه مسئول این ماجرا در دلم آفرین میگفتم صدای یک خانم را شنیدم که خطاب به خادمان میگفت «شما حق ندارید این کار را بکنید باید بگذارید آدمها خودشان انتخاب کنند که زیر گرمای چهل درجه باشند یا زیر کولر...
🔹بقیه امامزادهها هم کم و بیش همینطورند. درواقع این تقسیمبندی ناعادلانه میخواهد در مکان باشد یا حتی در زمان در اکثر مکانهای مذهبی وجود دارد. شاید تعجبآورترین آنها حرم حضرت معصومه(س) است. در مسجد بالاسر مزار تعدادی از علمای شیعه از جمله "شهید مطهری"، "علامه طباطبائی"، "آیتالله بهاءالدینی"، "آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری" ، "آیتالله بهجت" و ... قرار دارد این مکان کاملا در اختیار مردان است جز دو الی سه ساعت در روز. اینکه این اتفاق در حرم حضرت معصومه(س) میافتاد تلخیاش را چندبرابر میکند...
🔹اینها درحالی است که ما اگر بخواهیم نگاه اسلامیرا مبنی بر عدالت جنسیتی پیاده کنیم باید به طبیعت زن در این موارد توجه کنیم. یعنی برابری جنسیتی مورد نظر غرب در این مورد به یکسان سازی فضا راضی میشود ولی اسلام به این هم قانع نمیشود بلکه میگوید باید برتری فضا به نفع زن باشد؛ یعنی قاعدتا زن جنس لطیفتر و حساستر است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و باز بین کودک و بزرگسال این کودک است که باید به خاطر ضعف بدنی بیشتر مورد توجه باشد. در حالی که در چیدمان اماکن مذهبی بیش و پیش از اینکه به زنان و کودکان- که بیشتر از آنکه پیش پدرشان باشند پیش مادرانشان هستند- توجه شود به مردان توجه شده است..